Li Auto izaugsme, neraugoties uz Ķīnas ekonomiskajām grūtībām. Vai akcijas var atgūties?

Li Auto, lielākais no jaunajiem elektromobiļu (EV) ražotājiem Ķīnā, 2024. gada jūlijā piegādāja 48 122 transportlīdzekļus – tas ir par 38% vairāk nekā gadu iepriekš, lai gan tas ir par 5,6% mazāk nekā jūnijā. No janvāra līdz jūlijam piegādes palielinājās par gandrīz 39%, sasniedzot 288 103 vienības. Izaugsmi galvenokārt veicina Li L6, kas ir uzņēmuma pieejamākais modelis un kas ir ieguvis popularitāti jaunāku patērētāju vidū, ar piegādēm pārsniedzot 20 000 vienības trešo mēnesi pēc kārtas. Šo transportlīdzekli, kas tika laists tirgū aprīlī, pārdod par aptuveni 250 000 RMB (~34 500 USD). Papildus tam Li Auto samazināja vairākus modeļu cenas, kas, iespējams, arī palīdzēja veicināt pārdošanu.

Tomēr Li Auto akcijas šogad ir samazinājušās par aptuveni 47%. Uzņēmumam ir bijuši vairāki izaicinājumi. Lai gan Li Auto 2024. gada otrā ceturkšņa rezultāti bija nedaudz labāki, nekā tika prognozēts, uzņēmuma peļņa un vidējā pārdošanas cena uz transportlīdzekli samazinās, pieaugot konkurencei. Ķīnas EV tirgus ir ļoti piesātināts, un tajā konkurē vairāk nekā 100 zīmoli. Li Auto arī, iespējams, piedzīvo mazāku pieprasījumu pēc augstākās klases EV modeļiem, piemēram, Li L7, Li L8 un Li L9, kamēr pieprasījums pēc zemākās cenas L6 pieaug. Vidējā pārdošanas cena ceturksnī ir samazinājusies par 13% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, sasniedzot aptuveni 280 000 RMB. Li Auto bruto peļņas marža otrajā ceturksnī bija 19,5%, kas ir samazinājums no 21,8% gadu iepriekš.

Ķīnas ekonomiskā izaugsme ir bijusi vāja, IKP pieaugot tikai par 4,7% 2024. gada otrajā ceturksnī, salīdzinot ar 5,3% pirmajā ceturksnī, ņemot vērā nekustamā īpašuma tirgus lejupslīdi un lēnu atveseļošanos no stingrajiem Covid-19 ierobežojumiem, kas beidzās vairāk nekā pirms gada. Turklāt patērētāju tēriņi un iekšējais pieprasījums Ķīnā joprojām ir zemi. Mazumtirdzniecības apjomi nesen samazinājās līdz 18 mēnešu zemākajam līmenim, jo deflācijas dēļ uzņēmumi ir samazinājuši cenas, bet darba devēji samazinājuši algas, un jauniešu bezdarbs joprojām ir augsts. Augsto procentu likmju vide arī rada papildu slogu automobiļu ražotājiem, jo finansēšanas izmaksas kļūst dārgākas.

Tomēr Li Auto akciju samazinājums nav bijis konsekvents. 2021. gadā akcijas pieauga par 11%, bet 2022. gadā kritās par 36%, kamēr 2023. gadā tās pieauga par 83%. Salīdzinājumā S&P 500 indeksa izmaiņas bija 27% 2021. gadā, -19% 2022. gadā un 24% 2023. gadā, norādot, ka Li Auto nepārspēja S&P indeksu 2021. un 2022. gadā. Pretēji tam, Trefis augstās kvalitātes portfelis, kas sastāv no 30 akcijām, katru gadu ir pārspējis S&P 500 indeksu. Kāpēc tā? Šie portfeļa uzņēmumi piedāvāja labākus atdeves rezultātus ar mazāku risku, kas bija acīmredzams portfeļa darbības rādītājos. Ņemot vērā pašreizējo neskaidro makroekonomisko vidi ar augstām naftas cenām un paaugstinātām procentu likmēm, vai Li Auto varētu piedzīvot līdzīgu situāciju kā 2021. un 2022. gadā un atpalikt no S&P nākamo 12 mēnešu laikā, vai arī sagaidāma atveseļošanās?

Neskatoties uz bažām par ekonomiku un vājumu globālajā EV tirgū, Ķīnas EV nozare joprojām izrāda solījumu. Pirms dažiem mēnešiem Ķīna ieviesa jaunus stimulus RMB 10 000 (~1 410 USD) apmērā patērētājiem, kuri nomaina savus benzīna transportlīdzekļus uz elektriskajiem un zemas emisijas transportlīdzekļiem, un ir ziņots, ka šī subsīdija varētu tikt dubultota līdz RMB 20 000 (~2 800 USD) par katru transportlīdzekli. Ķīnas EV tirgū arī notiek augstākās klases transportlīdzekļu pieprasījuma pieauguma tendence, jo automašīnas, kuru cena pārsniedz 30 000 USD, veido arvien lielāku pārdošanas daļu uz zemāku cenu EV rēķina. Tas varētu nākt par labu Li Auto, jo uzņēmums galvenokārt konkurē elektromobiļu augstākā segmentā. Otrajā ceturksnī uzņēmums norādīja, ka tā tirgus daļa jauno enerģijas avotu transportlīdzekļu tirgū, kuru cena pārsniedz 200 000 RMB, ir palielinājusies līdz 14,4%.