Toyota aptur daļu piegādes, paplašinoties Japānas auto drošības skandālam

Japānas automobiļu ražotāju drošības pārbaudes skandāls pirmdien paplašinājās, Toyota Motor un Mazda apturot dažu transportlīdzekļu piegādi pēc tam, kad Japānas Transporta ministrija konstatēja neatbilstības modeļu sertifikācijas pieteikumos.

Neatbilstības tika atrastas arī Honda (HMC), Suzuki un Yamaha Motor pieteikumos, kā paziņoja ministrija. Autoražotāji tika atklāti, ka tie ir iesnieguši nepareizus vai manipulētus drošības testu datus, kad viņi pieteicās transportlīdzekļu sertifikācijai.

Ministrija pavēlēja Toyota (TM), pasaulē lielākajam autoražotājam pēc pārdoto transportlīdzekļu skaita, Mazda un Yamaha apturēt dažu transportlīdzekļu piegādes.

Pēdējās atklāsmēs nāca klajā pēc tam, kad ministrija janvārī lūdza automobiļu ražotājiem izmeklēt sertifikācijas pieteikumus, sekojot drošības pārbaudes skandālam Toyota Daihatsu kompaktā auto nodaļā, kas atklājās pagājušajā gadā.

Pirmdienas notikumi, visticamāk, pastiprinās uzmanību Toyota ikgadējai vispārējai sapulcei vēlāk šajā mēnesī. Ietekmīgas pilnvaru konsultāciju firmas Institutional Shareholder Services un Glass Lewis ieteica akcionāriem balsot pret Akio Toyoda atkārtotu ievēlēšanu par priekšsēdētāju sapulcē.

Ziņojumā akcionāriem ISS izcēla “sertifikācijas neatbilstību virkni” Toyota grupā.

Toyoda, autoražotāja dibinātāja mazdēls, pirmdien žurnālistiem sacīja: “Kā persona, kas ir atbildīga par Toyota grupu, es vēlos no sirds atvainoties mūsu klientiem, auto faniem un visām ieinteresētajām pusēm par šo.”

Viņš teica, ka automašīnas nebija izturējušas pareizo sertifikācijas procesu pirms to pārdošanas. Toyota paziņoja, ka tā uz laiku apturējusi trīs Japānā ražotu auto modeļu piegādes un pārdošanu.

Autoražotāju skandāli pierāda, ka Japānas valdībai tas ir sāpīgs punkts, kas citādi ir saņēmusi investoru un vadītāju uzslavas par tās korporatīvajām reformām. Valdības pārstāvis Yoshimasa Hayashi nosauca šo pārkāpumu par “nožēlojamu”.

Akcijas kritums
Toyota paziņoja, ka tās pārkāpumi notikuši sešu dažādu testu laikā 2014., 2015. un 2020. gadā. Ietekmētie modeļi bija Corolla Fielder, Corolla Axio un Yaris Cross, kā arī četru populāru modeļu pārtrauktās versijas, ieskaitot vienu, kas pārdota ar Lexus luksusa zīmolu.

Vienā piemēram uzņēmums bija mērījis sadursmes bojājumus tikai vienā modeļa motora pārsega pusē, lai gan bija jāveic mērījumi abās pusēs.

Toyota arī paziņoja, ka vēl izmeklē jautājumus, kas saistīti ar transportlīdzekļu degvielas efektivitāti un izmešiem, un plāno pabeigt šo izmeklēšanu līdz jūnija beigām.

Tā piebilda, ka nebija veiktspējas jautājumu, kas pārkāptu noteikumus, un klientiem nav jābeidz izmantot savas automašīnas.

Toyota akcijas noslēdza tirdzniecības dienu ar 1.8% kritumu, pretstatā 0.9% pieaugumam plašajā Topix indeksā.

Mazda apturēja sava Roadster RF sporta automašīnas un Mazda2 hečbeka piegādes no pagājušās nedēļas ceturtdienas pēc tam, kad tika atklāts, ka darbinieki bija modificējuši dzinēja vadības programmatūras testa rezultātus, teikts paziņojumā.

Tā arī atklāja, ka Atenza un Axela modeļu, kas vairs netiek ražoti, sadursmes testi bija tikuši manipulēti, izmantojot taimeri, lai izraisītu gaisa spilvenu aktivizēšanu dažos priekšējās sadursmes testos, nevis balstoties uz sensoriem uz vietas, lai konstatētu triecienu.

Mazda akcijas kritās par 3.3%.

Yamaha paziņoja, ka tā apturējusi sporta motocikla piegādes.

Honda paziņoja, ka tā atklājusi pārkāpumus trokšņa un jaudas testos vairāk nekā astoņu gadu periodā līdz 2017. gada oktobrim dažiem diviem desmitiem modeļu, kas vairs netiek ražoti.