“Shein” globālā ekspansija: vilinošas cenas, bet arī nopietna kritika par darba apstākļiem

Ķīniešu izcelsmes apģērbu mazumtirgotājs “Shein” pēdējo gadu laikā ir strauji kļuvis par vienu no pasaules ietekmīgākajiem “ātrās modes” zīmoliem, un, šķiet, gandrīz katrs interneta lietotājs ir vismaz reizi saskāries ar kādu no tā reklāmām. Tajās bieži vien redzami stilīgi apģērbi, mājsaimniecības preces vai kosmētika par neticami zemām cenām – daudziem piedāvājumiem cena nesasniedz pat desmit eiro robežu.

“Shein” mājaslapa vizuāli atgādina milzīgu austrumu tirgu, kur saulesbrilles maksā tikai 1,50 eiro, bet sportiski džemperi ar kapuci – vien astoņus līdz deviņus eiro. Piedāvājums ir dinamiski mainīgs – katru dienu tiek pievienotas jaunas preces, un pircēji tiek aicināti atgriezties, pateicoties pastāvīgām izpārdošanām un akcijām.

Īpaši nozīmīgu lomu uzņēmuma panākumos spēlē sociālie tīkli. Tūkstošiem ietekmelīgu personību jeb influenceri publicē video vietnēs “TikTok” un “YouTube”, demonstrējot savus pirkumus no “Shein” – šie video ir zināmi kā “Shein hauls”. Tajos bieži vien tiek piedāvāti atlaižu kodi, kas vēl vairāk motivē sekotājus veikt pirkumus. Tā “Shein” ir izveidojis uzticīgu klientu bāzi un efektīvu pārdošanas mehānismu.

Kopš savas dibināšanas uzņēmums pārvērties no maz zināma zīmola par globālu spēlētāju modes nozarē. Tā izaugsmi veicinājusi ne vien agresīva mārketinga stratēģija, bet arī plašais piedāvājums, kas pielāgots dažādām gaumēm un tendencēm, kā arī zemās cenas, kuras piesaista klientus no dažādiem sociāliem slāņiem.

Taču aiz šīs spožās fasādes slēpjas nopietni izaicinājumi. “Shein” vairākkārt kritizēts par sliktiem darba apstākļiem rūpnīcās, kurās tiek ražoti uzņēmuma produkti. Daži pētījumi un izmeklēšanas ir atklājuši, ka darbiniekiem šajās ražotnēs nākas strādāt garas stundas bez atbilstošas atpūtas un ar nelielu atalgojumu, nereti bez garantētiem darba standartiem vai sociālajām garantijām.

Tāpat uzņēmumam tiek pārmesta pārprodukcija un liela negatīvā ietekme uz vidi, kas ir raksturīga visai “ātrās modes” nozarei. Lētas drēbes bieži tiek iegādātas impulsīvi, nēsātas vien dažas reizes un pēc tam izmestas, tā veicinot tekstilizstrādājumu atkritumu kalnus visā pasaulē.

“Shein” turpina paplašināties jaunajos tirgos, atverot loģistikas centrus dažādās valstīs un pielāgojot savu stratēģiju vietējām vajadzībām. Vienlaikus pieaug arī sabiedrības spiediens, lai uzņēmums uzlabotu savus ētiskos standartus un nodrošinātu lielāku caurspīdību ražošanas procesā.

Kaut arī “Shein” joprojām vilina ar zemu cenu stratēģiju un modernu mārketingu, arvien vairāk patērētāju sāk pievērst uzmanību ne tikai cenai, bet arī tam, kas slēpjas aiz zīmola – no kurienes nāk apģērbi, kas tos šuj, un kā tas ietekmē apkārtējo pasauli.