Ford krustcelēs: Jauna ēra autoražošanā un miljardu investīcijas elektroauto nākotnē

Kompānija “Ford Motor Co.”, kas savulaik padarīja slavenu montāžas konveijeru un aizsāka masveida automobiļu ražošanas ēru, šodien atrodas jauna izaicinājuma priekšā. Līdzīgi kā “Tesla” un citi autoražotāji visā pasaulē, arī “Ford” ir iesaistījies globālās sacensībās, lai atrastu принципиально jaunu, lētāku un ātrāku veidu, kā ražot automašīnas, īpaši koncentrējoties uz elektroauto segmentu.

Moduļu ražošana – nākotnes atslēga?

Likmes šajās sacensībās ir ārkārtīgi augstas. Jaunais ražošanas metožu meklējums notiek laikā, kad arvien vairāk patērētāju visā pasaulē saskaras ar grūtībām atļauties jaunas vai lietotas automašīnas to nemitīgi pieaugošo cenu dēļ. Risinājums, ko apsver autoražotāji, ir pāreja no tradicionālās lineārās ražošanas uz moduļu montāžu. Tas nozīmē, ka atsevišķi lieli automašīnas komponenti (piemēram, šasija ar akumulatoru, salona modulis, priekšējā daļa) tiek komplektēti vienlaicīgi dažādās ražošanas līnijas daļās un tikai noslēgumā savienoti kopā. Uzņēmums, kuram pirmajam izdosies atrisināt šo mīklu un izveidot efektīvāku un lētāku ražošanas procesu, iegūs milzīgas tirgus priekšrocības.

Finansiālie izaicinājumi un apņemšanās saglabāt dividendes

Nepieciešamību pēc pārmaiņām pastiprina arī “Ford” finansiālā situācija. Piemēram, vienā no nesenajiem pārskata periodiem uzņēmums ziņoja par 11 centu peļņu par akciju, kamēr dividendēs akcionāriem tika izmaksāta četras reizes lielāka summa. Lai gan šāda pieeja ilgtermiņā nešķiet ilgtspējīga un uzņēmuma peļņu negatīvi ietekmē arī tādi faktori kā starptautiskās tirdzniecības tarifu politika, “Ford” vadība šķiet apņēmības pilna izvairīties no dividenžu samazināšanas.

Piecu miljardu dolāru investīcijas – izrāviens vai risks?

Šajā kontekstā “Ford” ir paziņojis par stratēģisku lēmumu – investēt papildu 5 miljardus ASV dolāru savā elektroauto biznesā. Šis ieguldījums tiek uzskatīts par izšķirošu soli, kas varētu vai nu aizsākt ilgi gaidīto uzņēmuma atveseļošanos, vai arī radīt neatgriezenisku kaitējumu. Galvenie mērķi ir veicināt pārdošanas apjomu pieaugumu un vienlaikus sekmīgi konkurēt ar arvien spēcīgākajiem autoražotājiem no Ķīnas. Vairums ilggadējo investoru piekrīt, ka uzņēmumam bija nepieciešams spert radikālu soli, lai “iedzīvinātu” akciju cenu, kas kopš 2002. gada ir faktiski stagnējusi, pat neskatoties uz periodiski izmaksātajām dividendēm.

Elektroauto ražošanas pārdefinēšana no pamatiem

Jāprecizē, ka “Ford” jau ir aktīvs spēlētājs elektroauto tirgū, piedāvājot tādus atzītus modeļus kā pilnībā elektrisko pikapu F-150 Lightning un sportisko Mustang Mach-E. Tomēr, neskaitot akumulatorus un elektromotorus, šo modeļu dizains un ražošanas process joprojām ir ļoti līdzīgs tradicionālajiem iekšdedzes dzinēju auto. Jaunais 5 miljardu dolāru investīciju plāns paredz pilnībā mainīt šo pieeju. Tas ietver jauna veida montāžas līniju izveidi, kas no pašiem pamatiem ir projektētas tieši un tikai elektroauto ražošanai.

Jaunās paaudzes rūpnīcas un pieejamāki modeļi

Plānots, ka šīs jaunās paaudzes ražotnes būs pietiekami elastīgas, lai uz tām varētu ražot vairākus atšķirīgus transportlīdzekļu veidus. Viens no ambiciozākajiem mērķiem ir radīt vieglo pikapu, kura sākuma cena tirgū varētu būt ap 30 000 ASV dolāru, tādējādi padarot elektroauto pieejamāku plašākam pircēju lokam.