Sēžot kādu vakaru un vērojot pavasara gājputnu atgriešanos no siltajām zemēm, aizdomājos par mūsu elektromobiļu lietotāju ieradumiem un galveno jautājumu: “Kā tad viņi uzņem enerģiju?” Daudz laika netērējot, nolēmu veikt nelielu, anonīmu ekspress aptauju par mūsu uzlādes ieradumiem. Protams, tam visam arī bija kāds slepenāks mērķis – saprast, cik daudz no eleketromobiļu lietotājiem izmanto uzlādei arī mājas rozeti, un salīdzināt šos datus ar tādu attīstītu valsti kā Norvēģija. Lieki piebilst, ka jautājumu/atbilžu sniedzēji ir cilvēki, kuri lieto elektrotransportu ikdienā.
Un tā, piedāvāju Jums iepazīties ar šiem vitāli svarīgajiem jautājumiem/atbildēm klātienē. Aptaujas dati uz 03.04.2018, pl.19:00, kopā aptauju aizpildījuši 35 respondenti jeb apmēram 10,5% no reģistrētajiem EV lietotājiem Latvijā.
Jautājums Nr.1: “Lūdzu norādiet elektromobiļa ražotāju/modeli, ar kuru pārvietojaties ikdienā?”
Šeit pārliecinošu balsu vairākumu ir ieguvis Nissan Leaf, dominējot ar 35% pārsvaru pār tuvākajiem sekotājiem. Un nav jau nekāds brīnums, jo arī Norvēģijā šī AM marka ir viena no vadošajām.
Pēc nelielas iesildīšanās protams seko jautājums Nr.2: “Lūdzu norādi kādu elektromobiļa veidu Tu izmanto ikdienā?”. Šeit parādās interesanta tendence – 71,4% respondentu izmanto mājas rozeti kā uzlādes veidu. Norvēģijā šis rādītājs ir 63%, ar tendenci samazināties, jo, kā zināms – uzlāde no parastās rozetes ir salīdzinoši lēna (līdz pat 6 reizēm lēnāka nekā lādējot ar specializētām mājas uzlādes iekātām), kā arī tai nav iebūvēti aizsargmehānismi pārslodzes aizsardzībai, u.tml., nerunājot par tādu lietu kā uzlādes attālināta kontrole. Un tikai 8,6% lietotāju izmanto specializētās uzlādes iekārtas mājās. Ne pārāk populāras ir arī vidēji ātrās maiņstrāvas uzlādes iekārta pie tirdzniecības centriem – tās izmanto tikai 22,9% respondentu.
Protams, lai sāktu domāt par Latvijas elektromobiļu lietotāju ērtībām, jāsaprot to ieradumi, tāpēc tika uzdots jautājums Nr.3: “Kur Tu visbiežāk lādē savu elektormobili?”. Šeit pārliecinoši ar 42,9% pārsvaru uzvar atbilde: “Pie sava biroja”, kas norāda uz elektromobiļu lietotāju tendenci izvēlēties birojus ar uzlādes iespējām, vai pašiem parūpēties par šādu uzlādes iespēju radīšanu.
“Cik kilomentrus ikdienā Tu nobrauc ar savu elektromobili?” – lai cik tas nebūtu dīvaini, 40% respondentu uzrāda nobraukto attālumu vairāk kā 100km. WOW, tas ir apsveicami! Tas arī nozīmē, ka uzlāde eleketromobilim ir jāveic katru dienu vai vismaz pārdienas. Izņēmums, protams, ir Tesla vai kāds cits “premium” klases zvērs. Otra šī tendence var būt saistīta ar iemeslu, ka aptauju ir aizpildījuši daudz juridiskās personas, jo šis jautājums apstiprinoši korelē ar aptauju noslēdzošo jautājumu: “Kā ir reģistrēts Tavs eleketromobilis”, uz kuru 74,3% respondentu atbild: “Kā juridiskai personai”.
Sausais atlikums jeb kā teica Rainis: “Pastāvēs, kas pārvērtīsies”. Acīmredzot, lēnām Latvijā sāks attīstīties mājas specializēto uzlādes iekārtu tirgus, kā arī uzņēmējiem vairāk jādomā par vidēji ātrās uzlādes staciju uzstādīšanu biroju un citu publisko telpu tuvumā. Šeit darbs būs likuma burta kaldinātājiem, kuri jau aktīvi sākuši rosīties šajā sfērā, kā arī, protams, iekārtu ražotājiem un piegādātājiem. Jo elektrotransporta tirgus attīstība ir tieši atkarīga no uzlādes punktu esamības un pieejamības.
Ar pavasarīgiem sveicieniem,
Jūsu Jānis Bēniķis